4e reis verhaal India - Reisverslag uit Ludhiana, India van martijn Oers - WaarBenJij.nu 4e reis verhaal India - Reisverslag uit Ludhiana, India van martijn Oers - WaarBenJij.nu

4e reis verhaal India

Door: Martijn van Oers

Blijf op de hoogte en volg martijn

24 September 2012 | India, Ludhiana

Hallo, alle lezers
Leuk jullie reacties te zien op de voorgaande verhalen. Naar weer een week in India, klaar voor het volgende verslag.
17-9-12 Na een lekker druk weekend, waar in we veel hebben gezien van India mochten we vandaag werken in het hotel. Dat kwam namelijk best goed uit. Nog wat school boeken en schriften mee genomen waar in ik nog behoorlijk wat in te halen heb. Naast school moesten we ook nog wat uitwerken voor de stage wat we de volgende dag af moesten hebben. Na een dag schoolwerk en verslagen maken, er even tussen uit wat boodschappen gedaan. Na een lange tijd een pizza op dat ging er wel in, dat smaakt toch weer heel anders als het dagelijkse rijst.
18-9-12 Zo weer vroeg er uit om stage te gaan lopen. De tempraturen zijn gelukkig niet zo heftig meer als een week geleden. De tempraturen komen nu niet meer boven de 35 graden, en de nachten koele meer af. De zomer is hier dus ook echt op z’n einde aan het raken. Eerst met een bedrijfsleider rondje gedaan wat er van de week weer op de planning staat, en waar ze me bezig zijn. Zo had hij een ding toch over het hoofd gezien dat de peppers in de kas toch wel behoorlijk waren gegroeid, en ze van de week wel vast gebonden mochten worden. ook vanwege de dallende tempraturen en de minder scherpe zon, de schermen langer proberen open te houden. Na weer een hoop dingen te hebben gezien en op geschreven, hebben we weer een goede reden om rond 5 uur bij de meeting te zitten van de bedrijfsleiders. Maar eerst nog een gesprek met onze stage begeleider via Skype, omdat hij voor een aantal dagen op het hoofd kantoor zit in New Delhi. Zoals je wel hoort houden ze hier in India nog al veel van meetings en overleggen, komt ook omdat hun telefoon belangrijker is dan de meeting en ze nogal langdradig zijn. 99% van de tijd nemen ze hun telefoon op.
19-9-12 Weer in de auto richting stage, Vandaag begonnen met scouten pepers, in de kas gaat het momenteel heel goed alleen behoorlijk wat verschillen van de lengte groei, met namen door het pad en fan systeem, waardoor het bij de fan warmer is dan bij de pad. Dit systeem hebben ze veel moeten gebruiken vanwege de hoge tempraturen buiten. In de tunnelkas waren we toch wel een beetje schrokken van de witte vlieg. Op de vangplanten waren de tellingen van vorige week en deze week grote verschillen te zien, voornamelijk van de witte vlieg. De rupsen waar ze vorige week tegen hebben gespoten, zijn er zo goed als niet meer te zien. Naast de tunnel heeft mint gestaan waar wel wat witte vlieg in zat geoogst, dus dat is waarschijnlijk overgevlogen naar de volgende groene zone(de tunnelkas met peppers). In de nethuizen zijn de vangplaten minder in werking door de regen van vorig weekend. Weer wat geleerd, dus maar wat delta vallen besteld voor de open teelt. Jordy is druk bezig geweest met tekening voor een schoffel machine. Nu even kijken welk martiaal we precies kunnen gebruiken en de tekeningen aan de bedrijfsleider laten zien en hopen we morgen te mogen beginnen.
20-9-12 Zo vandaag een dagje knutselen aan een machine wat we om gaan bouwen tot een schoffelmachine achter de trekker. De tekeningen zijn er, nu alleen nog uitwerken. Het is een oude cultivator geweest waar we de tanden van af gehaald hebben, nu gaan we er een soort schoffels aan maken waardoor de rijpaden van de baby corn ontkruid vrij zijn. daardoor hopen we het schoon te houden, waardoor ze er makkelijker langs kunnen lopen om de baby corn te oogsten. Na dagje werken niet hellemaal af gekregen, dus morgen weer een dag aan machine werken. Half de middag was de stage begeleider overkomen vanuit Delhi. Moesten een aantal documenten laten zien, en watde bedoeling precies is van het machine. s’avonds zijn we mee uit eten geweest met de stage begeleider. Na het eten nog even en korte meeting.
21-9-12 Zo vandaag weer een lekker warm dagje. Richting de werkplaats om de machine af te maken. Rond de middag hebben we hem af gekregen, en meteen naar het land om hem te testen. Na wat proef rondje te rijden en een beetje spelen met het machine kregen we eindelijk door hoe hij precies werkte. Iedereen was blij om te zien dat het werkte. Nu een persoon op te tractor zetten en rijden maar, dat zal ze veel arbeid schelen. Na dat dit gelukt was zijn we met een bedrijfsleider een rondje gaan rijden, om bij de bedrijven in de buurt te gaan kijken. Hier zitten voornamelijk grote farmers. Zijn vaak een aantal mensen die in een groot project investeren. Was mooi om te zien vooral nu omdat moesson al een tijdje voorbij is en alles groen is. gemiddelde bedrijven zitten hier rond de 250 acre dat is 100 ha. mega machines kennen ze hier niet echt, omdat de arbeid hier nog heel goedkoop is.
22-9-12 Vandaag een dagje met een persoon van Field Fresh mee. Hij houd zich bezig met contact houden van de contracttellers die voor Field Fresh telen. Field Fresh koopt 90% in en 10% telen ze zelf. Vandaag naar farmer festival geweest dat was in de stad zelf, dat was op de universiteit van Punjab. Daar werden de nieuwste dingen ge toont. Is wel grappig alle voertuigen en mechanisatie spullen lijken hier op elkaar, alleen geven ze hem een ander kleurtje. Na een dagje daar rond te hebben gelopen, even wat eten en terug naar het hotel. dit keer vroeg weekend rond 3 uur. Vanmiddag maar eens rustig aan gedaan en op tijd pilsje gedronken. Vanavond maar eens ff wat gaan drinken in een disco vlak bij het hotel.
23-9-12 Vandaag zijn we vroeg waker gebeld door het hotel, dat we het hotel uit moesten omdat er een bruiloft is in het hotel en ze daar nog een kamer voor nodig hadden. Dat was wel ff goed balen. Het was uiteindelijk maar voor een nacht. We zijn toen naar de campus gebracht bij de universiteit en daar konden we een nachtje blijven. Dat was een stuk minder schoon en fris dan waar we eerst zaten. Lekker bakkie koffie gedaan en nog wat rond gelopen.
24-9-12 Na een nachtje te hebben geslapen op de campus zijn we weer uit gecheckt. Weer op naar de stage vandaag weer snel onze eigen rijen in gedraaid en nog wat dieven weg gebroken. Ze groeien goed de eerste paar pepers komen er al aan. Weer een rondje over de farm gelopen, bij de kas geweest waar ze de peppers aan het aanbinden waren, bij de baby corn geweest waar we de schoffel machine hebben getest. Daar was het onkruid mooi aan het verdrogen, vandaag lekker rond de 30 graden met een klein briesje dan wil het wel drogen. Nog wat aanpassingen gedaan aan de machine. weer op weg naar het hotel om weer op nieuw in te checken.

Groeten Martijn

groetjes opa en oma van oers

• 26 September 2012 - 08:35

Wim En Corine Van Beek:

Hallo Martijn,

zo te lezen heb jij het ook prima naar je zin daar in India. Je hebt al heel wat dingen gedaan daar en volgens ons kunnen ze nog wel wat van je leren. Je bent ook weer aan het knutselen geweest hoorde we en zo te zien op de foto's kun jij daar wel makkelijk overzicht houden al is het maar door je lengte. Het staat je trouwens ook goed zo'n tulband, nu alleen nog een baard erbij.
    Geniet nog van de laatste weken want voor je het weet is het voorbij.

groetjes, Wim en Corine

• 26 September 2012 - 13:56

Jos Van Aert:

Hallo Martijn.
    we hebben je verhaal weer gelezen . Prachtig wat je daar doet en hopelijk dat
    ze nog wat van je kunnen leren ,maar vooral dat je daar ook nog heel veel leert.
    Maar ik denk dat je straks schrijver gaat worden inplaats van tuinder,
    je hebt het weer geweldig gedaan,en nog een gezellige tijd daar,
    Groeten van Opa en Oma van Aert

• 28 September 2012 - 10:01