3e deel india - Reisverslag uit Ludhiana, India van martijn Oers - WaarBenJij.nu 3e deel india - Reisverslag uit Ludhiana, India van martijn Oers - WaarBenJij.nu

3e deel india

Blijf op de hoogte en volg martijn

17 September 2012 | India, Ludhiana

9-9-12 Na een gezellig avond te hebben gehad, in een club. Heb nog nooit zo veel mensen met een tulband uit hun dak zien gaan. Hebben deze zondag eerst ff lekker uitgeslapen, de accu weer opladen voor de komende stage week. S’middags zijn we de stad een beetje gaan verkennen en wat boodschapjes gedaan. Na een paar straten te hebben gezien, had ik het wel gezien, het lijkt hier allemaal op elkaar. Overal rijden tuk tuk’s lopen honden en koeien op straat en een hele hoop mensen. Wij staan er nog elke dag van te kijken hoe de mensen hier kunnen leven. 800 miljoen mensen in India leven van 2 euro per dag of zelfs nog minder. Hier zijn de levensbehoeftes echt veel anders, op 1 staat een mobiel 2 een tv en op 3 een auto of een brommer. Na een relaxt dagje zijn we gaan uit eten, en te genieten van onze vrije dag.
10-9-12 7:00 weer er uit om stage te gaan lopen. Eerst even ontbijten en dan staat de chauffeur al klaar om ons op te halen. Dat is wel makkelijk, we worden hier elke dag op gehaald om naar stage te gaan. Vandaag wat informatie filmpjes gemaakt, dat gaat over het onderhouden van de planten. Gaan ze binnen kort laten inspreken, door de mensen hier die Engels en Indisch kunnen. De mensen die op het veld werken hier spreken geen woord Engels. Daarna begonnen om een kleine presentatie te maken hoe een kas werkt, want daar kunnen ze hier nog niet zo heel veel van. Zijn begonnen met luis dichte netten ophangen rond de opkweek, waardoor we hopen de virus verspreiding te verminderen. Voor dat we naar het hotel konden hadden we nog een meeting, met de bedrijfsleiders wat er de volgende dag weer gedaan moest worden. vandaag een lange terug reis, er liep een stier op de weg, die niet echt veel zin had opzij te gaan.
11-9-12 Na een paar wat minder zonnige dagen kunnen we er weer flink tegen aan, vandaag verwachten ze weer rond de 35, 40 graden. Ben de vangplaten gaan controleren die we vorige week hebben op gehangen. Waardoor we een beeld hebben wat er precies zit. In de basilicum hebben ze nog al wat last van witte vlieg, in de pepers in de kas en tunnel valt het met de plagen nogal mee. Buiten hebben ze behoorlijk veel last van luis, bij kas en tunnelkas hebben ze daar namelijk insecten gaas voor de lucht ramen, dus is de druk in de kas en tunnel kas een stuk minder. Vandaag haalde we tussen de 45 graden in de kas, vanwege een paar keer uitvallen van de stroom waardoor het pad en fan systeem niet optimaal werkte. Dat zijn momenten daar word een plant niet veel beter van, dan zie je hem van je af gaan. momenteel zijn we met drie studenten hier, Jordy en ik zijn momenteel bezig met telen en plannen op papier zetten, scouten en bepaalde systemen van opkweek. Anouk houd zich namelijk bezig met les martiaal te maken voor de mensen hier, want wanneer de mensen ergens anders een paar centen meer kunnen verdienen zijn ze de volgende dag weg.
12-9-12 Op naar weer een warme dag, vandaag komen er 2 mensen uit Engeland die hier de kruiden al een aantal jaar kopen. Maar voordat de mensen komen nog even snel de kas in om de planten te meten en de vrucht te tellen. Na het meten van de planten konden we op weg naar de basilicum. De Engelse klanten waren al gearriveerd. We moeste de eisen die hun stelde aan de basilicum op papier zetten, uiteindelijk een kort verslag van maken en naar Feild Fresh en hun sturen waardoor er evt. nog aan passingen konden gedaan worden. Na een rondje over de farm te hebben gelopen konden we rond de tafel. Het ging namelijk over hoe we de vraag van de Engelse konden opvangen, welke blok we wanneer moeten zaaien, de pieken met kerst hoe we die gaan opvangen. Was een mooie meeting af en toe best pittige om te verstaan, je zit met goed net sprekende Engelse, binnensmonds pratende Engels pratende Indiërs + plus dan moet je er zelf nog wat van proberen te maken. Was weer een mooie leerzame dag. Dus op naar het hotel, daar even eten met een lekker lokaal pilsje dat hebben we toch wel verdient na z’n dagje
13-9-12 Zo vandaag zitten we op 40% van onze stage, de tijd vliegt hier. Kunnen vandaag eerst onze eigen rij indraaien en een paar dieven er uit breken. Ze staan lekker te groeien, alleen sommige planten waar te veel bloemen aan hangen vallen er enkele bloemen uit, door de warme temperaturen die de afgelopen tijd zijn behaald. Het klimaat regelen gaat al een stuk beter. Met wat rustiger weer gaan de ramen open. In de middag hadden ze nog een kleine verassing voor ons, zijn naar een fort geweest in Punjab. Daar word dagelijks gebeden, dat was een aparte ervaring.
14-9-12 Ze geven voor het eind van de week wat koeler en regenachtige weer op. Dus het klimaat veranderd van de kassen en tunnelkassen, schermen open gedaan, pad en fan uitgezet, luchtramen een klein kiertje open dat mocht wel na z’n warme week. De planten hebben veel last gehad van de warmte. In de middag zijn bij de baby corn geweest. Daar waren ze bezig met het zaaien van de baby corn. Dat gebeurd hier allemaal handmatig, 60 werk uren op 0,4 ha. Als dat in Nederland zo zou gaan word het duren baby corn ben ik bang. Daar zijn ik en Jordy een beetje gaan over nadenken hoe dat beter zou kunnen, zijn nu met wat tekeningen bezig voor een machine achter de tractor. Waardoor het wat sneller zou moeten gaan. Ook kwam onze begeleider langs daar hebben we de documenten aan moeten laten zien wat we precies doen op het kantoor. Hij was heel enthousiast nu nog hopen dat ze er wat mee gaan doen.
15-9-12 Na een nachtje met veel regen val, staan hier en hoop straten goed blank. Gelukkig hebben we een goed jeep om naar stage te gaan ipv een tuk tuk. Eenmaal op stage aangekomen, heb ik me vandaag bezig gehouden met het uitleg geven hoe een kas werkt, met behulp van wat papieren en een simpele presentatie kan je nog best ver komen, als je geen Indisch kent. Nu nog een paar keer controleren en de papieren in de kas hangen. En dan hopen dat het na onze stage nog steeds goed gaat. Jordy is druk bezig geweest met tekeningen voor schoffelmachine en een zaaimachine. Hebben er overleg over gehad, wat hun er precies van vonden wat aanpassingen gedaan. Het plan van de schoffelmachine is goed gekeurd. Volgende week mogen we beginnen met het maken van schoffelmachine. Nu richting het hotel genieten van een paar pilsjes na een week stage.
16-9-12 deze zondag is weer vroeg op om 9:00 vertrekken we richting de golden tempel, en wachtwisseling tussen de grenzen India en Pakistan. Vandaag zijn we met 5 personen op stap geweest de drie uit Nederland. Daarnaast ging er een bedrijfsleider van Field Fresh mee om ons rond te lijden, en een chauffeur van het bedrijf die ons deze dag op de bestemmingen zou brengen. Eerst richting de golden tempel, het was een enorme drukte op de weg, het er was een soort festival bij de golden tempel. Na 4 uur rijden waren we er. Maar het was de moeite waard om er naar toe te gaan. Een grote tempel met een open binnen ruimte waar groot meer was waar de gouden tempel in stond. De gelovige mensen die daar kwamen namen een duik in het water om hun ziel te reinigen . Was een aparte ervaring om dit te zien. Af en toe was het wel ff irritant want ze wilde allemaal met me op de foto, wij waren daar als enigste blanken personen en, meestal was ik de klos vanwege me blonde haren en de lengte. nu op weg naar de auto en richting de grens met Pakistan. Daar was rond de klok van 18:00 grenswacht wisseling. Was mooi om te zien, net een wedstrijd wie het meeste lawaai kon maken. Na deze lange dag konden we richting het hotel waren rond 22:30 weer terug op het hotel.
Zo dat was weer de moeite waard dat ik achter de computer heb gezeten, is toch weer een flinke lap tekst uit gekomen.
Gr Martijn

• 17 September 2012 - 19:42

Joost Van Oers:

Nou Martijn, wat een drukke week heb je weer achter de rug!
    Maar met een mooie zondag als afsluiting van de week, geniet nog maar van het verblijf in India, voor je 't weet moet je weer naar huis.
    Grtjes papa.

• 17 September 2012 - 20:01

Edith:

Heey schatje, wat ben je toch een fotomodel hè! Moest wel erg lachen toen ik las dat ze allemaal met je op de foto willen.
    Het is super om je verhalen te lezen en natuurlijk vinden wij het ook leuk jou regelmatig op Skype of FaceTime te hebben. Veel plezier nog en tot snel, xxxxx mama

• 17 September 2012 - 20:27

Bart Van Aert:

Jij hebt het nogal wat drukker dan ik hier, als ik lees wat jij allemaal meemaakt zou ik ook wel mee willen. Ik hoop dat je het Engels goed verstaat, ik snap het ook niet allemaal. De hele dag Engels op school, maar ik denk toch echt dat jij het iets moeilijker hebt :-)
    Nog veel plezier, groetjes van je neefje!

• 18 September 2012 - 11:10

Opa Van Aert:

Beste Martijn,
    We vinden het geweldig dat je zo de verslagen maakt.
    Ik zit er altijd met veel pezier naar te lezen en je maakt daar veel mee en dat is erg leerzaam.
    Maar je valt wel op tussen de mensen daar , omdat ze met jou op de foto willen
    en dan kun je ook foto's van die mensen maken want in China deden we dat ook.
    verder wensen we je nog een verdere fijne tijd toe in India,
    en nog heel veel groeten van Opa en Oma van Aert

• 21 September 2012 - 16:58

Marijke:

Martijn
    Wat een bijzondere tijd, het weer, het klimaat, de werkwijze, allemaal anders dan in Nederland. Kimonootje dat je er van kunt genieten en natuurlijk veel leren. Ik geniet van je verslag. Marijke

• 24 September 2012 - 15:00

Ria Van Oers:

lieve martijn
    wat fijn dat we je zo kunnen volgen met je verslagen
    het moet wel heel indrukwekkend zijn
    fijn dat je dit allemaal mag beleven
    wij zijn ook weer thuis na een rondreisje in frankrijk
    we kijken weer uit naar je volgende verslag

martijn nog veel groetjes van opa en oma van oers