2e verhaal india - Reisverslag uit Ludhiana, India van martijn Oers - WaarBenJij.nu 2e verhaal india - Reisverslag uit Ludhiana, India van martijn Oers - WaarBenJij.nu

2e verhaal india

Blijf op de hoogte en volg martijn

09 September 2012 | India, Ludhiana

4-9-12 Op naar de volgende dag stage eerst even ontbijten in het hotel en daarna werden we op gehaald door het bedrijf. vandaag gelukkig redelijk internet op stage waardoor we wat kunnen maken en regelen. Zo zijn we bezig geweest met het maken van een overzicht hoe de planten groeien. dus planten meten, bloemen en vruchten tellen. na een tijdje op het kantoor zitten hadden we het wel gehad en zijn we na de regen naar buiten gegaan. Achter op de farm waar ze baby corn kweken. In net kassen zijn ze nu basilicum aan het zaaien. De andere helft van de net kassen zijn de grond aan het leggen voor mint, basilicum en rozemarijn. We hebben een lijst gemaakt wat ons op viel en wat er evt. kan veranderen. Rond 17:30 hadden we een meeting met de bedrijfsleiders van de farm. En hebben daar heel wat gehoord over de farm, wat er gebeurd op een dag en wat er de volgende dag gebeurd. Daarna hebben we de dingen die we hebben gezien overlegt en besproken. Na dit overleg naar hotel gegaan, deze avond gelukkig geen vergadering.
5-9-12 7:30 vertrekken richting de farm. eerst hebben we het aanbinden van de pepers in de tunnelkas bekeken. Daar ging een hoop mis, waren net te laat met vastbinden en zaten een hoop virus planten tussen. dus hebben we ze uitgelegd wat een virus is en waarom die er uitmoeten dat was behoorlijk moeilelijk. Ze binden hier ook maar met een touwtje aan. Ik en Jordy hebben overlegt om onze eigen paar rijtjes te krijgen om op onze manier te kunnen telen. Hebben nu twee rijtjes dus gaan er meer touwen hangen om meer stammen aan te houden. Zijn er achter gekomen dat ze hier een modern Priva sturingsysteem hebben alleen het bedrijf wat het heeft aangelegd is failliet gegaan(Spaans bedrijf). Dus heeft de puntjes niet op de i kunnen zetten. De opkweek van de kruiden en de peppers deden ze altijd op de grond. En hebben vandaag spullen bij elkaar gevonden om het op iets verhoogd plastic te doen waardoor de wortel de grond niet kunnen bereiken, daardoor is de kans op ziekte verspreiding hopelijk een stuk minder is. Nu met Priva in overleg om systeem te updaten. Na werk weer overleg met bedrijfsleiders. Om te weten wat we morgen weer op het plan staan. Na dit werden we verrast door de mensen hier en hadden ze een klein feest georganiseerd. Het was in een oude schuur met een hoop bier en sterke drank. Onze mede reizende stagiaire was als enigste meisje daar. Was heel gezellig die kleine mensen hier kunnen niet heel erg tegen bier ze komen hier trouwens wel een stuk sneller aan met die warmte. Na het gezellig feestje een streep naar m’n bed gegaan.
6-9-12 8:00 vertrek naar de stage. Vandaag is een warme dag 43 graden de luchtvochtigheid is wel een stuk minder. Zijn sochtends meteen begonnen met onze eigen paar rij in de tunnelkas met het aan knopen van de pepers en een paar dieven er uit halen. Ze waren heel enthousiast over onze manier kregen. Daarna hebben we de planten op gemeten en waargenomen op aantel vruchten en bloemen waarddoor we weten hoe ze groeien. Vanmiddag wat vangplaten hangen die we hebben besteld en een scoutingplan maken. We moesten uitleggen waarom onze manier beter is dan die van hun. gaan nu op papier zetten waarom en een kleine presentatie voor de baas maken. Hopen dat het maar goed gaat. Vanavond weer bij de bespreking wat er morgen weer te doen is en wat er moet veranderen. Op naar het hotel en hopen dat we nu een avondje op tijd op bed liggen.
7-9-12 Op naar een warme dag, ze voorspellen vandaag rond de 45 graden. vandaag eerst begonnen met de laatste planten vast binden en dieven in een v-systeem. We waren daar bezig en toe kwam de grote baas van heel Field Fresh langs om ons te ontmoeten. Het was een aardige man. Hebben gefilmd wat we precies hebben gedaan en hoe ze het de volgende keer beter kunnen doen. Een soort van leer filmpje. S’middags nog een gesprek met de grote baas van Field Fresh over hoe we het allemaal vonden en een klein verhaaltje over je zelf moest je vertellen. Daarna even snel een rondje gelopen over de farm en foto’s gemaakt van de planten zodat we kunnen zie hoe ze groeien. Ook hebben we hier nog even trekker gereden een stuk van de pepers moest onder gewerkt worden. deze dag konden we iets eerder naar huis omdat we niet bij de vergadering moesten zijn. gingen rond 18:00 richting het hotel. Een goede reden om een keer ergens anders te eten dan bij het hotel dus zijn we op zoek gegaan naar een goed restaurantje. Als je hier door de straten heen loopt en je bent een half uur onderweg krijg je gewoon last van je ogen en je longen, zo veel uitlaat gassen en vuiligheid zit er in de lucht. Maar het eten was goed dus van mijn keel had ik niet zo veel last meer!
8-9-12 8:00 stond de auto weer klaar om te vertrekken richting de stage. Het is best een eind rijden, doet er ong. 15 min over maar soms ook wel een 40 min. Dan staan er wel eens een paar koeien op de weg die ze niet willen weg jagen. Bij de kruiden hebben we ook wat vangplaten opgehangen want ze kwamen er toch achter dat je zo wel duidelijk beeld had van de plagen. En bij basilicum die naar Europa word geëxporteerd zijn ze daar nogal steng in. Vandaag verwachten ze weer wat regen en behoorlijk wat bewolking. Vanmiddag de week evalueren en alles op papier zetten wat we hebben gedaan. Vanavond op weg naar en paar pilsje, dat hebben we wel verdient na deze week stage lopen. Ook zijn we gaan bowlen. En daarbij was een club daar hebben we de avond afgesloten.

gr martijn vanuit Ludhiana

• 09 September 2012 - 12:23

Joost Van Oers:

Nou Martijn, druk weekje gehad lees ik weer!
    In je verslag vertel je meer details als over skype, prima zo.
    Hier is het dit weekend+25oC, gelukkig geen 45oC.
    Succes verder de komende weken!
    Grtjes van thuis.
    Joost van Oers.

• 09 September 2012 - 14:05

Ria Van Oers:

dag martijn
    het is zondag9-9-2012
    wat leuk dat we je zo kunnen volgen
    wij vieren vandaag opa,s verjaardag. Hij wordt 75 jaar,dus begind al mee te tellen
    vanavond gaan we barbeguen het is hier ook zeer warm -30-graden
    .wegaan donderdag op vakantie naar Frankrijk en komen 23 sept. terug
    martijn ik wens jou het beste voor de komende paar weken
    de groeten van opa en mij
    Ria van \oers

• 10 September 2012 - 22:50

Robert Van Aert:

Mooi week verslag Martijn.
    Volgens mij is het echt leerzaam om eens
    mee te maken hoe andere producten telen met veel
    minder kennis.
    En ook geweldig dat je dan ook de kans krijgt om het anders te
    laten zien.
    Veel succes verder.

Gr. Robert

• 11 September 2012 - 11:42

Corrie Coremans:

Dag Martijn,

Gisteren was ik op de verjaardag van je opa die samen met je oma, mijn zus, trots vertelden over je expeditie. Zij wezen ons op je reisverslag op internet. Wat een prachtige ervaring doe je toch op. Geweldig dat je dat op jou jonge leeftijd al mee mag/kunt maken. Daar heb je zelf natuurlijk ook genoeg aan gedaan. Jij wordt niet alleen een europeaan maar een echte wereldburger. Zulke mensen heeft de wereld nodig Martijn. Ik wens je toe dat je veel ervaring op doet, een leerzame stage voor je opleiding maar ook een leerzame periode als mens. Heb het goed daar en kom gezond weer terug naar huis.

vriendelijke groet,
    tante Corrie

• 16 September 2012 - 12:18

Eline Van Aert:

He Martijn,

Wat een leuk verslag, maar ook wat een leuke ervaring. Geniet van deze bijzondere reis!

Eline

• 17 September 2012 - 17:13

Jessie Halters:

Hee Martijn,
    Wat leuk om je verslagen te lezen. Klinkt allemaal erg leerzaam en leuk! Heel veel succes en plezier nog daar maar dat gaat volgens mij wel goedkomen. Ik hoop dat je er verslagen op blijft zetten zodat we je hier een beetje kunnen volgen. Je krijgt de groetjes van Patrick.
    Liefs Jessie